Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 1 december 2009

Julklappspåse Large - specialare

Hej min hemlige vän i Julklappspåse Large - specialare!
Hoppas att du känner dig välkommen.
Här kommer svaren på dom två frågeformulären som fanns att svara på.
Detta inlägg har nog även Julswappen och Vita Gåvor lite nytta utav.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Läser det mesta, men är svag för deckare och skönlitteratur. Helst inte biografier.


* Favoritförfattare? Det har jag men det är ingen idé att skicka någon där.

* Läser du på andra språk än svenska? Ja Norska och danska går bra.



* Lyssnar du på böcker? Ja jag lyssnar gärna på böcker i cd-format.


*Samlar du på böcker av någon särskild författare? Jo det gör jag, men jag har nog allt av dom.


* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? Det lilla
som jag har i list väg finns under etiketten böcker i min vänsterspalt. Men jag läser ca 200-300 böcker på ett är så listan är inte på långa vägar fullgod.

* Vad är du ute efter, då du läser? Det är lite olika, ibland för att roas, få nya erfarenheter och romantik och ibland för att lära. Astrologi är spännande. Tror på att det finns mer än vi ser dvs naturväsen och någon form av liv efter detta.

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Stieg Larsson och Jan Mårtensson.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för?
Vilken? Daniel Mason, Paul Auster (har läst Månpalatset), Pioner av Isabella Varricchio.
Gärna afrikanska författare men ej Mcall Smith. Har tyvärr inget författar namn på lager


angående afrikanska författare men känner mig nyfiken.Jo nu kom jag på en J. M. Coetzee.


* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?Kärlekens energi av Ingalill Roos. Paulo Choelo Djävulen och fröken Prym. Se frågan över.

* Vad gör du helst på fritiden? Promenerar i naturen med min hund, gärna nära till vatten.
Har så smått börjat med scrapbooking eller ja göra egna kort. Tycker om att pyssla, fast inte göra egna halsband. Stickar mer än gärna. Glömde nästan det jag älskar mest, att ha fingrarna i jorden bland blommor och växter på min balkong och inomhus.

* Samlar du på något? Älvor, zinkprylar, ljuslyktor, muggar

* Favoritfärg? Du får gärna välja själv, fast inte chockrosa, blått gillar jag nog bäst just nu.
* Teve-serier som du uppskattar? Urusel tv-tittare. Men jag gillade serien som gick nyss om Den stora resan, när man fick följa tre familjer här ifrån Sverige hos tre olika urbefolkningar.
Jo jag gillar böcker om urbefolkningar. Skratt det ska väl vara Morden i Midsomer som får mig att gå igång.

* Favoritfilm? Har inte varit på bio sedan hedenhös nej men på 17 år så film är väl inte min grej . Okej jag har en dvd spelare som jag knappt vet hur man använder.

*Föredrar du te eller kaffe? Kaffe gärna vanilj eller kardemumma smak eller julkaffe.

*Vilket slags godis tycker du bäst om? Choklad
* Stjärntecken? Vattuman
* Duschar hellre än badar i badkar.
* Gärna någon handkräm till mina vinternariga händer.

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Grytlappar och förkläden, någon dvd med filmerna av Stieg Larssons böcker.
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Böcker, choklad,
ljus, någon kryddblandning, kaffe, spets, zink, kökshanddukar, vävt, broderat, virkat ja något hand/hemma gjort. En liten vas att ha små blommor i.

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Allergisk emot kiwi, apelsiner, citroner, lime, satsumas, clementiner och detta gäller även i chokladen, eller kaffet eller som stark doft.
Fyll på med sådant som du gärna vill föra fram och som kan underlätta för din hemliga bokvän!
Kommer inte på något mera just nu. Hemliga bokvänner och andra får ställa hur mycket följdfrågor som helst! ;-)
Kramar och ha det gott//Tekla Maräng

4 kommentarer:

oumberligating sa...

En snabb och kort men hjärtlig hälsning ifrån Oumberliga Peter! Hinner inte riktigt med allt jag skulle vilja med min blogg men en liten hälsning ska jag väl hinna med att förmedla till mina gamla och kära "Bloggvänner"!
Kram ifrån Peter!

Therese sa...

Alltid kul att läsa vad du gillar7föredrar. Själv postade jag mitt paket till min hemlige vän i julswappen, hoppas personen blir nöjd bara, känner lite ångest att den ska bli missnöjd, men flera av sakerna ahr jag även köpt till mig själv - så mycket gillade jag dem å det bör ju vara ett gott tecken?! Å du, kän absolut inget tvång att titta in till mig om du inte hinner, ajg kikar in här i alla fall ,-) Kramis!

Marie sa...

Så smart...nästa år tror jag att alla mina vänner och de i familjen ska får skriva ned svaren på en liknande lista...mycket bättre än en ren önskelista. Kram och hoppas rätt person läser och förstår.

Ullis/Leva på landet sa...

Kul att få veta lite mer om dig. Skulle behöva en ordentlig lista av min hemliga vän i vita gåvor.

Kramar Ullis