Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 1 mars 2009

Scones och tävling igen.

Vart tog egentligen Februari vägen...? Fort gick det i alla fall.
Ljuset har verkligen återvänt och jag vaknar ibland vid 5- tiden
på morgonen utav att fåglarna sjunger utanför mitt fönster.
En tegelsten upp ifrån mitt sovrumsfönster bor troget ett pilfink
par, sedan 10 år.
Det är riktigt kul att följa deras liv o leverne så nära.
Sitter man riktigt still så ser man när dom kommer in flygandes med
bo material och sedermera mat till sin pipande ungar.
Ganska så ofta så sitter dom på fönsterbläcket och putsar sig.
Deras bo fick mina katter att få spader, tänk er själva att vara katt
med en jäkla fönsterruta emellan godisbordet och sig själv.
Oftast stod också fönstret på glänt, så för mig är det ett under att
inte någon av mina två katter rasade ut.
Numera för fåglarna vara ifred, det är bara någon en stacka gång
som mina hundar voffar på dom. (Katterna har blivit änglakissar)























Foto från http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/pilfink_buske.jpg

Har suttit i soffan och följt Vasaloppet, ifrån start till mål.
Förutom en timme när jag var ute på en härlig hundpromenad
i det ljuvliga vädret. Sol ifrån en klar blå himmel.
Till Vasaloppet hade jag bakat ett gäng Scones.

















Den här smarta formen är nog ett av dom bästa köp jag gjort i
min dagar. Har väl aldrig fått så höga och fluffiga muffins och
scones som med detta tillbehör.
Ska erkännas att jag länge tyckte att den verkade alldeles,
alldeles onödig.
Kul när man ändrar sig och inser att den är ett fantastisk
hjälpmedel.




















Här kommer receptet till er som mailat.

12 SCONES

1 burk kesella á 250 g
3 dl mjölk
2 ägg
2 dl valnötter
1 dl torkade aprikoser
3 dl fullkornsdinkel eller grahamsmjöl
4 dl dinkelsikt eller vetemjöl
2 tsk salt
4 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop Kesella, mjölk och ägg i en bunke med en gaffel.

Hacka valnötter och aprikoser.
Blanda detta med resten av det torra ingredienserna i en annan bunke.

Häll vätskan över det torra ingredienserna och rör ihop med en trägaffel.

Ställ 12 stora, kraftiga muffinsformar på en bakplåt.
Fyll varje form nästan enda upp med sconessmeten.
Grädda i cirka 15 minuter.











Scones rekommenderas att ätas direkt och gärna med lite marmelad.
Denna goa sort kommer ifrån Danmark och smakar körsbärsplommon
och vanilj. Tefrossa säljer den på nätet och mycket annat gått.















Hittade ett sådant fint tittskåp med tvättpåse och lite struken
tvätt i. Den är utan fönsterglas så att man kan
känna på innehållet hos Eikkala.

Tycket att det är så fint så jag vill dela med mig utav det.
Så ni som vill vara med på utlottningen av tittskåpet, lämnar
en kommentar här nedanför eller mailar till mig. Länkar ni
så blir det två lotter/chanser att vinna.
Jag vill också ha svar på en fråga och svaret på frågan finns
här på bloggen.
Hur gamla är mina hundar?
Dragningen sker efter kl 24.00 den 19 mars!
Efter som jag har fått hjärnsläpp och fråga två om hur många katter
jag haft kan bli feltolkad av vad jag har skrivit på bloggen så tas denna
fråga bort. Ni som ändå har svarat på den frågan är givetvis med och
tävlar även om svaret är helt uppåt väggarna. Bara svaret på
hund frågan stämmer så är ni med i dragningen.

Lycka till!!!


51 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Hihi, först ut i din tävling!
Och jag gillar ju hundar, så den frågan var lätt. Bobo och Yuna är sex år bägge, fyllde i januari, eller?
Katter ja, svårare, men jag gissar på fyra! Jag vill vinna ditt fina tiitskåp. Jag länkar också!

Och jag firar sovrummet och har utlottning hos mig, om du är intreserad.
Ha det bra!
Hulda

Anneli sa...

Åh - jättedåligt med att veta det...
Hundarna tjuvkikade jag på Hulda...hmmm...sex år
Katterna gissar på tre år...
Har nog inte tänkta ta Sune på Spa - har aldrig badat honom..klarar det så fint själv...är väldigt renlig av sig...
Han skulle nog bli ganska så irriterad skulle jag tro...
Ska bildlänka hos mig oxå..
Kramar/Annelie

evamar sa...

Jag säger att du har haft fyra katter och att hundarna är 6 år och ett antal dagar (Bobo fyllde 6 år 11 januari och Yuna fyllde 6 år 9 januari). Jag har länkat i tävlingsbloggen:

http://evamar.blogg.se/2009/march/tittskap-19-mars.html

PS. Och jag har inte bara de egna hundarnas födelsedagar uppskrivna utan också deras kompisars... Så behöver du inte känna dig knäpp som firar hundar.

Moonrose/ Vonneli sa...

Håller med om att februari försvann i en rasande fart. Känner igen det här med kissen som sitter i fönstret och blir alldeles tossig på fåglarna utanför glasrutan. Visst är det härligt att följa fåglarnas görande utanför köksfönstret, för väl att kissen jag har lyckats låta bli dem så pass ändå.
Har också varit ute på hundpromenad, det är så härligt att börja dagen men en prommis.
Mmmm.... va´gott men nybakta scones, tackar för receptet det ska jag prova.
Kanske skulle pröva den formen jag också har heller inte tyckt den varit nödvändig men som du skriver det går ju ändra sig, kanske nåt för mig trots allt när jag väl prövat.

Naturligtvis vill jag vara med på din tävling av det fina tittskåpet.
Länkar i min blogg om tävlingen.
Skaffa dig nu en härlig fortsatt dag och ha det så bra och njut av fågelsången utanför fönstret.

ANNIKA sa...

Bobo och Yuna är 6 år gamla och
du har haft 4 katter.
är med och tävlar om det fina tittskåpet.
ha det så bra !
kram Annika

ANNIKA sa...

glömde skriva mailadress
gustafsson.57@hotmail.com
mvh ANNIKA

Moonrose/ Vonneli sa...

Tillbaka igen glömde ju svara på frågorna i tävlingen, du har haft två katter som gärna satt i fönstret och tittade på fåglarna och du har två hundar, Yuna och Bobo.
Bobo fyllde 6 år den 11 januari i år och yuna fyllde också 6 år i år den 9 januari.

Marie sa...

Klart man skulle vilja vinna ett tittskåp! Ska ordna med en länk till dig.

Receptet måste jag prova - scones har alltid varit en liten favorit - enkelt och gott.

Ha en riktig skön söndag - och mars är väl en vårmånad?
Kram

Marie sa...

Glömde svaren på dina frågor.
Men åldern på dina hundar - inte vet jag - men ser att många gissar på 6 år - så jag kastar mig på det tåget.
Antall katter - 5 kanske

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej,fin blog du har. Har varit här förut, alltid kul att återvända.
Hälsningar, Petra

Villa nöystu sa...

Hej, vad roligt m tävling- jag vill gärna vara med och jag länkar från min blogg.
Dina hundar fyllde 6 år i januari och jag gillar att du firade deras födelsedag. Katterna, som jag sökt i din blogg... hahaha, jag har nog läst igenom allt och inte ens sett en bild på ngn katt. Jag gissar därför att du haft blott de två st som du skrivit om i detta inlägg.
Jag håller tummarna!

Ha det så gott,
Kram från Petra

Ullis/Leva på landet sa...

Vill ju gärna vara med i tävlingen. Tror att dina hundar är sex år, har för mig att de fyllde i början av januari. Sedan tror jag att det är två katter du har haft. Ska länka också.

kram Ullis

Gunilla sa...

Jag vill gärna vara med på din tävling.
Jag gissar hundarna är 6 år och du har haft två katter.

Jag blev så sugen på dina scones, mums. En muffinsform som din skall jag nog skaffa verkar bra.

Länkar naturligtvis till dig.
Jag har ju lite problem med min blogg men det skall nog ordna sig snart.

Ha en fortsatt trevlig kväll

Gunilla

Therese sa...

Hej vännen, tittar in som hastigast innan jag ska lägga huvudet på kudden efter en rolig men intensiv helg/bröllop. Du ser ut att ha haft en mysig helg, jag blir riktigt inpsirerad - måste nog baka scones någon dag.


Tävla gillar jag men måste nog lägga mig platt i denna tävling, vovvsinarna hr jag nog koll på (6 år - visst?) Men på kattfronten går jag bet... På tal om hund så tack för gratulationen för vår lille Dexter! Nu väntar vi med spänning på ett foto från uppfödaren :-)

Ha det gott och jag hoppas du får en bra start på den nya veckan!

Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Åh jag har exakt likadan form:)
Kanonbra!
Ha en fin kväll gumman.
Kram Lallis

gulle hexan sa...

åmen du!!! vad snällt med receptet!! tack så jätte:)
undrar var du köpt formen till sconsen? den verkar jätte bra .som du beskrev det hela..
vad mysigt med fåglarna du har alafall..:)

tittskåpet! är jätte läckert.. jag paxar för det.. om det går;)

jag gissar på att du haft 6 katter å att hundarna är ca 6 år..
alla äppelträd är nu klippta:) å jag har räfsat, fast.. det var isfläckar här å där på gräsmattan..

Kraamm

Tulipa sa...

Tack för dina fina ord!
Jag blir så glad!

Borde sova nu, men kollar på "Ett annat sätt att leva", intressant.
Tips från Beas Barnsligheter... Tänk vad man lär sig här på bloggen, och diverse tips man snappar upp!

Kram Mariette

Lilla Eken sa...

Vad konstigt, trodde att jag skrev här för några timmar sedan men det gjorde jag visst inte..
Vilket spännande sconesrecept..! Det måste jag ju nästan prova. Tack för receptet!

Vad lustigt att du också har upptäckt vaniljsmakade marmelad. :-) Köpte en fransk aprikosmarmelad med vaniljsmak som tog slut på tio dagar här! (Normalt brukar en marmeladburk räcka ett halvår.)

Unknown sa...

Klart jag vill vara med och ta en lott.
Hundspa ??? När kommer ett kattspa *skratt*
När vi tog hem katten Nisse luktade han så illa så vi lämnade in han för tvätt och jag lovar det var det värt. Jag trodde att det skulle kosta multi men 100 kr för tvätt föning kloklippning och koll på öronen.
När vi kom dit satt vår lille nisse inbäddad i en handduk och tittade på fiskarna. Gissa en som myste :)

Jag lägger in en länk om din tävling och vill passa på att säga att jag me har en om du vill vara med

Kram Lotta

Tea Lady sa...

Hej vännen!
Tack för fina kommentaren.

Jag vill gärna vara med men får återkomma, det känns litet mycket nu...

Kram,
Lena

Katinka sa...

Scones! Det ser ju ljuvligt ut! Tack för det receptet, det ska jag faktiskt prova när Sambo väl städat ugnen!

♥ cloudberrie ♥ sa...

Roligt med en till tävling Marie! Jag vill gärna vara med och pröva min lycka, eller egentligen är det till min yngsta dotter Alva som jag tänkte tävla om det söta tittskåpet. Det skulle passa perfekt i hennes nya rum.
*håller tummarna*
Jag har länkat & lagt en bild i min blogg i högra spalten.
Hundarna har fyllt 6 år.
katterna, det var svårare... Men jag gissar på samma antal som du hr hundar. Så min gissning är 2 st.

KRAM från Eva cloudberrie

Annika sa...

Åh så kul med tävling =)

Mina svar är att hundarna är båda 6år och jag gissar på att du haft fyra katter.

Jag lägger en länk inne hos mej oxå

/Annika

Jeanette sa...

Självklart vill jag vara med i din tävling.
Du har 2 hundar som är 6 år och du har haft 7 katter

Jeanette sa...

Glömde...
Länkar självklart från min blogg

Mizty sa...

Tävlingsbidraget får jag klura på innan det lämnas. Just nu alldeles nyvaken inför natten......

Det blir nog den godingen, randiga med vitt, men beslutet är inte fattat än.

Det kommer ett mail förresten ;)

Kram Mizty

Therese sa...

Ja visst var det ett vacker och speciellt bröllop!? Verkligen ett minne för livet. Nu när du strykti fråga nr två känner jag mig stärkt, så då är jag givetvis med och slåss om priset. Men jag har försökt länka men nu vill inte Blogg.se något mer idag. På kvällarna är det stört omöjligt att fi ihop/lägga ut ett inlägg där *morr* Så jag kniper en lott, kanske blir det två om blogg.se är snällare imorgon :-)

Nu ska jag mysa med vovven som känner sig skapligt försummad av vår frånvaro - vilket han demonstrativt visar genom att ligga och sucka och blänga på oss. Vilken personlighet! Hi,hi.

Ha det gott, varma kramar Therese

Bloggullet sa...

Sånt ljuvligt skåp du lottar ut, jag vill tävla och länkar i min blogg. Dina hundar Bobo och Yuna är sex år, fyllde år i januari.
Kramar

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilket smarrigt recept! Jag gjorde scones i söndags morse men då efter det enklaste receptet.... Så smidigt, snabbt och GOTT!

Mia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mia sa...

Hoppsan, tar min dagliga kik hos dig. Vad kul att hitta en tävling hos dig idag. Självklart är jag gärna med och tävlar.

I januari skrev du om dina hundar, som då fyllde 6 år så det blir förstås min gissning. Länkar förstås också! :)

Kram Mia

Ett skönare liv sa...

men va gott me scoones varför gör man inte de oftare :) hehe jaa, så himal fina, 250 kr st kostar dom tyvärr :( men en sån mugg å så ditt nybakade bröd skulle ju göra en snäppet lyckligare :):)

kram kram :D

Aforia sa...

Halloj tjejen,
Jo du lugn start på veckan. Glöm det. Kalabaliken i Bendel blev det istället. Mmm jag blir så hungrig när jag ser dina recept och bilder. Jag som inte har ätit speciellt bra idag. Jisses jag får nog knappra på en skorpa innan jag nannar kudden.
Sov gott!
Lena

FåFängans Hem sa...

Hejsan!!

Jag är med o tävlar o länkar såklart! Svar på frågan ålder på dina vovvsingar så säger jag 6 år, Bobo o Yuna.

kram Anna

Hjärtat Mitt sa...

Såklart jag vill vara med och tävla. Jag har länkat.
Dina hundar är 6 år, båda två.

Kram Mari i Marieholm

Hemma hos Bamse sa...

Vilken mysig blogg. Jag älskar tävlingar så jag vill vara med.
Jag länkar.
Kram Linda

Anna sa...

Dina hundar är 6 år gamla.

Jag är med och tävlar och har länkat i min tävlingsblogg

http://molnboanna.blogg.se/2009/march/vinn-tittskap.html

info@annakarlsson.se

Mizty sa...

Nu kommer mitt bidrag till tävlingen, dina hundar är 6 år gamla, nyligen fyllda.

För visst vill jag vara med.

Kram Mizty

Anonym sa...

Hej! Sjäkvklart vill man vara med i denna söta tävlingen. Letade mig till att dina hundar är båda 6 år. :)

Jag länkar!
Kram Benita

Golden&Vitt sa...

Hej, klart jag oxå vill vara med och vinna *ler* Länkar såklart.

Hoppas att projektet med ventilation snart blir färdigt.

Ha en bra helg/kram annika

SoffiZ.blogg.se sa...

Jag är gärna med i din tävling! Dina hundar är 6 år gamla=)

Bralliz sa...

HEj! JAg är gärna med i tävlingen ! JÄtte fin vinst! Svaret på frågan är : 6 år.
KRaaaaam ALiceBralliz

Roses & Angels sa...

Hej! Oj vilket fin titt skåp den vill man ju ha. Tippar på att dina vovvar kanske kan vara 6 år? Länkar från min blogg också ha en trevli kväll kram Christa

Bitte sa...

Jag höll ju på att glömma bort din tävling :-). Självklart vill jag också vara med och länkar till tävlingen från min blogg.

Jag gissar på att dina hundar är sex år på ett ungefär... :-).

Kramar
Beatrice

Angel46 sa...

Hej!
vilket underbart tittskåp vill bara haaaa hihi..så jag är också med o tävlar om det samt länkar med bild på min sida..och dina hudar ääär 6År?
Ha en fin söndag..
kram Lisa

Susanne sa...

Hejsan.Här har jag aldrig varit roligt med nått nytt..6 år är dina fina hundar..Jag vill väldigt gärna vara med i tävling och självklart länkar jag till dig på min blogg..Välkommen o kika in hos mig.Susanne i fare

C De-sign sa...

Dina fina hundar är nog 12 år...tilsammans alltså ... var och en 6 år och naturligtvis vill jag vara med! Kram fr C

Sara och Andreas sa...

Hejsan vill gärna vara med i utlottningen av det vackra tittskåpet och länkar från mig.
hundarna är båda 6år
SARA

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Men oj!
Jag har visst missat att anmäla mig i striden av det fina tittskåpet. Självklart ger jag mig in i den fighten. Självfallet en länk, fast jag stengillar den där som jag redan har. Kram till dig vännen.

paula sa...

har man någon chans här
hoppas det
länkar från min blogg
ha det bra

Fröken Eko sa...

Hejsan!

Vill gärna vara med i tävlingen. Så mitt svar på frågan är att du har två hundar, som båda fyllt 6 år i januari.
La in en bildlänk på min blogg, den finns i högra sidospalten ;)

Häls. F