Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

lördag 23 oktober 2010

Hemliga vänner

Jag skall nu under hösten vara med i två olika byten av pocketböcker.
Dels Pocket och Prassel och dels Pocket och Påhitt.
För att underlätta lite för min två nya vänner så kommer detta inlägg.

Här kommer lite om mig och vad jag tycker om böcker mm.

* Vad gör du helst på fritiden? Är ute med min hund, läser böcker, pysslar med blommor, bakar, stickar, bloggar och
gör egna kort
.

* Samlar du på något?Älvor och muggar

* Favoritfärg? blå, lila, när jag sitter här och skriver så älskar jag nog alla färger

* Teve-serier som du uppskattar? Ser knappt på TV, men gärna om urbefolkningar och andras kulturer, Familjen Annorlunda och En annan del av Köping, Babel och Doobidoo, gärna engelska deckare och även svenska

* Favoritmusik? Gillar nog allt i CD eller kassett format utom hårdrock och synt.

* Favoritfilm? Stekta gröna tomater, Mamma Mia, Taxi driver

* Föredrar du te eller kaffe? Kaffe Vilken smak? Provar gärna nya smaker. Dricker just nu ett kaffe som smakar kardemumma.

* Vilket slags godis tycker du bäst om?Choklad och salt lakrits

* Stjärntecken?Vattuman

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till sommaren? Ingen aning gillar det mesta.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett höst paket? Mugg med vattuman eller annan mugg, gillar pennor och block,kökshanduk, choklad, kaffe något som är stickat, virkat, vävt eller kort sagt handgjort blir jag glad utav. Ljus helst doftlösa. Blandade nötter till mig (inte till fåglarna.)

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Citrus allergiker alltså inga citron, apelsin, kiwi, lime i någon form.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?Helst inte biografier annars läser jag det mesta. Rensar gärna huvudet med deckare.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) jo jag samlar men just nu har jag nog allt av dom jag samlar på.

* Läser du på andra språk än svenska? Ja, norska och danska.

Lyssnar du på böcker? Ja i cd format.

*Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Finns på bloggen under böcker och i min vänster spalt angående lästa böcker under 2010.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Är nog allätare för ibland läser jag för bildning/nya erfarenheter, romantik får mig att må bra, deckare älskar jag (fast helst inte så brutal och blodiga deckare) och äventyr är underbart.
Håller just nu på att läsa böcker med Afrikanska författare så gärna någon sådan, har tyvärr inga titlar just nu.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Jan Mårtensson och Stieg Larsson och biografier bör undvikas.

*Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? Ja, Pioner av Isabella Varricchio, Jag vill inte dö av Ann Heberlein, Där under ett helvete Claire Castillon, Ett land lång borta Daniel Mason och deckare av Mats Ahlstedts, Huset vid moskén av Kader Abdolah,

Hoppas att dessa rader har gjort dig lite klokare angående mitt tycke och smak. Du får gärna ställa fler frågor för jag svarar gärna.

Tjingeling//Tekla Maräng

2 kommentarer:

Ann Catrine sa...

Godmorgon Tekla Maräng!
Snurrar runt på din fina blogg för att lära känna dig lite ;-)

Lämnar till att börja med den här lilla kommentaren, men det kommer säkerligen fler...

OCH ett litet grönt paket på posten så småningom!

Ha en skön söndag!

Cajsas Faster sa...

hej, kul att lära känna dig lite mer! Ha en bra dag! Kram