Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 28 oktober 2010

Bokresan Jorden runt del 18

Illusionernas bok av Paul Auster

Boken handlar om David, som efter sin hustrus och två söners tragiska bortgång försöker att överleva. Han sjunker djupt ner i alkoholruset under en lång formsvacka.
En dag fångas hans intresse av ett stumfilms inslag på TV. Denna stumfilm ger David styrkan att kunna tränga bort sorgen.
Upplevelsen vid TV blir en vändpunkt för David. Han börjar att samla fakta så mycket som det bara går angående denna stumfilm och dess skapare Hector Mann.
Tillslut har han fått ihop så mycket källmaterial att han får en bok utgiven.

När David har publicerat boken så får han ett brev ifrån någon som påstår sig vara Hector Manns fru. Som skriver att Hector (som antas vara död sedan många år, 1929) har LÄST boken och skulle vilja träffa David.
David tvekar och tänker att det är någon som vill lura honom.
Men en dag står en främmande kvinna utanför hans hus och under dramatiska omständigheter tvingar hon David att ta ett beslut.

Ja illusionerna genomsyrar denna bok på flera plan.
Intressant persongalleri.
Mycket värme och förståelse för det lite mera udda beteenden som belyses i boken.
Ja kort sagt intressant och bra.


Tjingeling//Tekla Maräng

6 kommentarer:

Viola sa...

Det där väckte min nyfikenhet..läslustan har verkligen frodats i Spanien, det blev 3 st böcker under denna vecka..är ju en riktig bokslukerska...:0) ha det gott, KRAM

Bitte sa...

Oj, den där boken verkar vara superspännande! Den skulle jag vilja läsa! :-)

Nu kommer jag att grunna på om den där Hector Mann levde eller inte ;-).

Kramar
Beatrice

Therese sa...

Oj så nyfiken du får mig, måste se om vårt lilla bibliotek har denna, ka´n varva den med mina julmagasin ;-) Kram goa du!

Cajsas Faster sa...

Spännande..
Hoppas allt är bra!
Kram

Lisbet sa...

Jag har varit lite frånvarande pga flunsa, men börjar vara i gång på riktigt igen. Nästan :)

Jag funderar på att anta din utmaning, få se hur det blir i helgen!

Tackar för dina boktips!

heavenandearth sa...

Den där boken fångar mitt intresse!
Kan den finnas på bibblan tro? Eller e de en ny bok?

Önskar dig en skön helg!
Kramisar! Iréne