Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 12 oktober 2010

Boksafari i Afrika del 14

Några av er kanske undrar varför jag läser så mycket om Afrika just nu.

Det började strax efter nyår i år då jag fick min idé om att läsa mig runt i Afrika. När jag dessutom fick se
att bokmässan i år skulle handla om just Afrikansk litteratur så bestämde jag mig. Jag bestämde mig även för att
i möjligaste mån läsa minst en bok från varje land som har något utgivet på svenska, vilket
många länder inte har. En annan sak jag tyckte var viktig var att författaren kom ifrån det landet
man skrev om och/eller har bott där en långtid för att få en så realistisk bild som möjligt.
Innan januari så har jag inte läst speciellt många titlar ifrån just Afrika så det var även min nyfikenhet som satte fart på idéen.


Ett piggsvins memoarer
av Alain Mabanckou utgiven på svenska 2010

Den mytiska föreställningen utav att alla i Afrika har en dubbelgångare i ett djur gör författaren det mesta utav. Han vrider och vränger på det som är förfärligt allvarligt på ett
helt fantastiskt sätt.
Piggsvinet bor under ett stort baobabträd mitt ute på savannen och ligger där och summerar sitt liv.
Han får äntligen fritt lufta vad han har funderat och tänkt om människorna, dessa besynnerliga
varelser som tror sig utgöra skapelsens krona.
Piggsvinet har varit dubbelgångare till banditen och mördaren Kibandi och om detta berättar han med ironi, skarpsyn och en liten gnutta medkänsla.

Kan bara instämma i att det är roligt och förfärligt allvarligt.

Ursprungets eld av Emmanuel Dongala

Vilken bok, vilket skönt flöde som boken är skriven med.
Varmt, innerligt, naturskönt, historiskt berättat om Mandala Mankunku´s hela liv och leverne.

Boken börjar med att Mandala med havsgröna ögon föds av sin mor på ett avsides belägen bananodling med bara djur och växtlighet som vittnen.
Många av byborna kommer att tveka om hans ursprung, har han verkligen blivit född?
Redan som ung visar det sig att Mandala har förmågor utöver det vanliga.
Han är nyfiken och vetgirig och har ingen tanke på att följa i faderns fotspår.

Senare när främlingarna kommit och tagit hans land och många svåra sorger har drabbat honom så flyttar han till staden.
Där har han tur att få tjänsten som den första lokföraren i landet.
Livet igenom fortsätte Mandala att trotsa traditionerna och utmana överheten i dess olika
skepnader.

Boken slutar först i våra dagar med befrielsekampen.

En så stark bok om Kongos moderna historia.
Jag känner mig klart engagerad i boken och blir nästan en del utav Mandala.
Denna bok är klart en av dom bästa jag läst i mitt Boksafari i Afrika.

Kongo
Namnet Demokratiska republiken Kongo har varit landets officiella namn mellan 1966 och 1971 samt från och med 1997. under perioden 1971-1997 hette landet Zaire.

Huvudstad Kinshasa
Officiellt språk franska
Statsskick republik
Invånare 62 660 551
Självständigt ifrån 30 juni 1960 ifrån Belgien

Det första kända större riket i nuvarande DRK var Kongoriket, grundat omkring 1400. Riket låg i södra Kongo och norra nuvarande Angola.

2005 antogs genom folkomröstning en ny författning som stadgade att presidenten ska utses i allmänna val för fem år och kunna omväljas en gång.

Otroligt mycket konflikter i området med inbördeskrig som följd.

Stora delar av landet täcks fortfarande av tät urskog, medan stora savannområden finns i söder. Som en pulsåder löper Kongofloden i en båge genom landet.

Kongo-Kinshasa är ett av Afrikas rikaste områden med hänsyn till naturtillgångarna. Mest kända är koppartillgångarna i provinsen Katanga, men i landet finns även tillgångar på diamanter, kobolt, guld, silver, petroleum, zink, mangan mm.

Klimatet är tropiskt och norr om ekvatorn infaller regntiden mellan april och oktober, söder om ekvatorn mellan november och mars. I höglänta inlandsområden är det svalare. I södra delen av landet förekommer längre torrperioder.Kongofloden kan svämma över under regntiden. I Great Rift Valley finns aktiva vulkaner.

Några av Kongo-Kinshasas miljöproblem är att tjuvjakt hotar de vilda djuren, att vattnet är förorenat och att alltför kraftig skogsavverkning leder till jorderosion. Större delen av Kongo-Kinshasa saknar naturskydd, men landet har dock ett av världens största regnskogsreservat, Salonga (36 000 km2)


Tjingeling//Tekla Maräng

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Marie!
Intressant inlägg! Afrikanska(fast författaren är Skotte..)böcker jag läst är dem om Damernas detektivbyrå som utspelar sig i Botswana. Dit drömmer jag om att få åka nån gång:)

Bullprutt, vilken bra ord! Det ska jag lägga till i mitt vokabulär*fniss*

Ha en trevlig kväll!

Kraam Jenny

Aforia sa...

Hej vännen,
Intressant att läsa om afrikanska författare och deras böcker. Ett bra sätt att vidga sina vyer. Själv har jag precis avslutat Mari Jungstedts "Den dubbla tystnaden". Var helt okej men rätt förutsägbar.
Ha det gött i höstens klara väder.
Kramis

Skomakartummen sa...

Vad intressant läsning.. läser just nu Mons Kallentoft och vårlikt... dock somnar jag lite för fort så maken får alltid lyfta bort den från nosen... kram sari

Compact Garden sa...

Vilka härliga boktips!Det närmsta jag läst är Damernas detektivbyrå..men så härliga böcker.

Det blir mest arbetsböcker just nu, tyvärr..

Ha en skön kväll Kram Anne