Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 6 oktober 2010

Bokresan Jorden runt del 16

Nu har bokresan kommit fram till Nordamerika där första stoppet blir i USA.

Och var hör du hemma? av Anne Tyler utg.2007

En roman om dels den lilla världen i familjens sköte och en stor roman om tillhörighet och främlingskap, fördomar och kärlek. En bok som stannar kvar länge efter att man har läst den. Jag gillar boken som tar upp ett högaktuellt ämne på ett så varmt och träffsäkert sätt.
Det blir helt tokiga möten mellan de två familjerna som varje år firar ankomstdagen ihop allt medan den robusta Jin-ho och den lilla gracila Susan rotar sig och växer upp som amerikaner... Familjernas olika synsätt och traditioner krockar med varandra och blir ibland tragikomiska.

Huvudpersonerna som är två små koreanska babyflickor som kom på kvällen, fredagen den 15 augusti 1997. De två små koreanska babyflickorna togs emot på flygplatsen i Baltimore av två familjer som inte hade någonting gemensamt utom just dessa adoptivbarn.

Bitsy Donaldson och hennes man Brad är tryggt förankrade i sin miljö, varma, öppna och en smula naiva i sin övertygelse om den amerikanska livsstilens förträfflighet.

Den andra familjen är Yazdans, bestående av den exotiska, osäkra Ziba från Iran, hennes amerikaniserade man Sami och hans mor Maryam, en elegant och kultiverad iranskfödd änka.

Maryam är iakttagaren, som trots många år i USA fortfarande känner sig som en främling, en gäst i detta land vars koder och tabun hon har svårt att förstå sig på.


Tjingeling//Tekla Maräng

1 kommentar:

hemma hos Bus sa...

Storebror gav sin mamma en liten funderare då han helt plötsligt ramlade ihop och svimmade på skolan. Hans mamma hade ju ambulansjour så då blev det ju lite konstigt. Men lugn är hon och van sina barn så det ordnade sig dock till det bästa. Inte kul då men nu är det lugnt. Kramis till dig.