Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 31 januari 2011

Har du någon idé?

Jag har ett litet problem som behöver lösas inom en snar framtid.
Så jag tänkte fråga just dig om hjälp?
Som ni ser här på bilden så har jag en spaljé vid öppningen mot gatan,
tyvärr så har den efter femton år gjort sitt.
Så nu går det inte att hänga upp någon blomlåda där för det finns inget
som tar emot *balkonglådes hängarna.*

Så här ser det ut idag.
Har letat efter ny spaljé men har ännu inte hittat någon som har passande mått.
Tankarna har även gott till armeringsmatta...
...men var köper man det och får man i så fall köpa en så liten bit?

Tar tacksamt emot varje liten eller stor idé.

Tjingeling//Tekla Maräng

12 kommentarer:

Therese sa...

Fråga efter restbitar på ett bygge vännen! Eller så hör du på byggvaruhuset om de klipper till en bit efter dina mått, det bör de göra... Ska själv använda armeringsjärn i trädgården ahr jag tänkt :-) KRAM å lycka till (hoppas magsjukan flytt sin kos...)

Tina sa...

Borde gå att köpa armeringsjärn på alla byggvaruhus. Och kan inte tro annat än att killarna där klipper till en sån bit som du behöver. Har du tur finns det en spillbit i din storlek.

Du kan även göra en själv av träribbor. 2 ribbor som är lodrätt, så höga som du vill ha dom. Och sen spikar du fast vågräta ribbor på dom så det blir som en stege, och vill du ha flera lodräta så är det bara att spika dit dom. Byggvaruhusen sågar upp dom åt dej (ialla fall här hos oss). Man kan även "knyta fast" dom vågräta ribborna med kraftigt snöre eller metalltråd.

Lycka till!! ;o))

Hanna sa...

jag tror man kan köpa armeringshjärn på byggvaruhus.
Ha en bra måndags eftermiddag.
kram
Hanna

Cajsas Faster sa...

Hej, redan har du fått några svar! Kolla på byggvaruhusen, annars kan du fläta i pil, men då blir det mer som en vägg kanske..om du går på trädgårdsmässorna kanske du får några fler tips!

Lycka till!
Kram Marie

Gunilla sa...

Du har ju fått så många tips och förslag så det fins nog inga fler.:o)


Hoppas att du får tagi det du tycker passar bäst.

Här ligger snön djupp ännu men den har sjunkit ihop efter flera dagar av plusgrader så det finns hopp om vår.


Ha det gott
Gunilla

Emelie sa...

Hej! Ja, de föregående har nog rätt. Ifjol köpte vi en liten bit armeringsjärn till örtagården på Byggmax (tror jag det var), och de klippte till en bit som var den storlek vi ville ha. Eller så kan du säkert bygga något i trä.

Jag har sett ett litet miniväxthus i trä som jag skulle vilja ha..men jag skulle vilja att det var något större, så jag ska be om hjälp att bygga ett eget, hade jag tänkt. Men det är länge kvar innan det blir aktuellt, för än så länge är det så mycket snö att jag inte ens kan öppna balkongdörren! :)

Kram :)

Hanneles bok-paradis sa...

på rätt ställe kan man få armeringsjärd sågat

Annika Christensen sa...

Hej!

För några år sedan sålde de mindre armeringsmattor på cheepy så håll ögenen öppna... de var ca 1m x70 cm perfekt att få in i bilen.
Annars får du göra som tjejerna säger här... restbitar blir nog bra.
Hej då livsnjutare där
Kul när du tittar in hos mig
Annika

Susanne sa...

Hej..Nej inga bra idéer tyvärr...Men ser du fått några bra tips...Förstår du längtar till din fina somriga balkong..kram

Ann Catrine sa...

Jag har köpt väggar/spaljeer av pil på Rusta.
Jättebilliga och med olika mått och mönster..Kan också dras ut till olika täthet på väggen..
Kanske det kan vara något?

Kraam!

Njut i din trädgård sa...

Något i den här stilen kanske?

http://czmastergarden.blogspot.com/2010/03/tradgardsmassa-2010-rum-och-tradgard_12.html

Englagård sa...

Kontakta nån byggfirma och fråga om dom har spillbitar, det kan du säkert få till en mycket rimlig penning