Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

lördag 18 september 2010

Bokresan Jorden runt del 15

Idag vräker regnet ner. En perfekt dag för städning och bloggande.
Så min tid delas mellan dammsugning, skura golv och damma samt lägga in detta blogg inlägg och sen förhoppningsvis hinna runt till i alla fall några av er.
Vad passar bättre att skriva om en sådan här dag om inte böcker.

Spåren av ditt blod i snön av Gabriel García Márquez

En novell om två mycket unga personers första tid som nygifta.
Båda kommer ifrån välbeställda familjer, det alltid någon annan som har tagit ansvar
för vad dom har gjort och fått det mesta serverat framför sig.
Vilket medför att man inte riktigt vet vad man kan göra för att göra sig gällande i en främmande värld där inte änns namn inte får den effekt man är van vid.

Nena och Billy som är nygifta börjar sin smekmånad.
Nena råkar sticka sig på en rostagg och börjar att blöda, det som verkar vara en
bagatell...

Uppdaterat USA har blivit fel det skall vara Colombia och ingenting annat.

Colombia
Huvudstad Bogotá
Officiellt språk spanska
Statsskick republik
Invånare 44,5 miljoner
Självständigt ifrån Spanien 7 augusti 1819

Colombia är värdens näst största kaffe leverantör.
40% av befolkningen är jordbrukare
men endast 2% av ytan är uppodlad mark.

Landet är sargat av stridigheter mellan regeringen, gerillarörelser, paramilitära styrkor och beväpnade narkotikaligor.

Klimatet är tropiskt längs kusten och på de östra slättområdena, men kyligare i höglänt terräng. Det finns aktiva vulkaner och det förekommer jordbävningar och längre torrperioder.

I de tropiska skogar som finns kvar, exempelvis mot gränserna till Venezuela, Brasilien och Stilla Havskusten, lever många exotiska djur, till exempel Amerikas största kattdjur jaguaren, den säregna sengångaren samt glasögonbjörnen som är kontinentens största rovdjur.



Nästa gång i bokresan jorden runt så blir det Nord Amerika som för på hälsning av mig och min ballong.

Tjingeling//Tekla Maräng

Ps Vill du vara med i min utlottning så tryck HÄR.

4 kommentarer:

Therese sa...

Tack för ännu en fin recension! Här sover både Bogge å Bus så då passar jag på att sitta med datorn, men BORDE nog hänga tvätt... *ler* Stor kram!

Unknown sa...

Tack för att du ger oss lite fakta om Afrika. Intressant.
Nej, jag har inte hittat nåt på marknaden som lockar...inte ens marknadskarameller har jag köpt. Men, men...det är många timmar kvar.

Aforia sa...

Halloj gumman,
Hoppas att allt är bra mellan bloggandet, städandet och läsandet. Här har jag just kört helgens motionspass. Dansat städvalsen med snabeldraken, svischat omkring med trasan och moppen. Nu sitter jag ner för första gången idag och tar mig en snabb bloggrunda innan middagsgästerna kommer.
Ha det gött!
kramis

Krukmakeri hemjord sa...

halojsan
Tänkte bara säga att du kan hämta paketet utan lapp .Ha leg med bara*L*
gött gött