Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 13 juni 2010

Boksafari i Afrika del 8

Nu har turen kommit till Mali i mitt Boksafari.

Våld av Yambo Ouologuem
En roman som enligt författaren vill krossa fördomarna om det oskuldsfulla Afrika.
Nog krossar romanen en hel del även om jag inte har gjort mig någon dröm bild utav Afrika som i sig självt skulle vara utan vålds inslag, för vilken kontinent skulle det vara i så fall.
Ondska finns väl överallt.

Romanen innehåller många olika samhälls skickt i det uppdiktade Afrikanska landet Nakem.
Våldet skildras som jämn årigt med de makter som behöver våldet för att överleva.
Det är som om födelse och förintelse vore samman tvinnat i detta upp diktade land som våldtas utav solen.
Ja hela boken genom syras utav våld i alla upp tänkliga former men är så sensualistiskt skrivet med en sorts lidelse.Tur är väl det annars skulle jag ha mått sämre än vad jag gjorde när jag läst den.
Romanen är intensivt och kraftfullt skriven och lämnar nog ingen oberörd.
För mig blev boken nästan för mycket utav allt våld att det tillslut gjorde det svårt för mig att änns ta det till mig.



Mali



Lite fakta

Huvudstad Bamako
Officielt språk franska och bambara som talas av 80%
Republik
Självständigt från Frankrike sedan 22 september 1960.
Folkmängd ca 14,5 miljoner
Ett västafrikanskt land utan kustremsa.Mali,är det sjunde största landet i Afrika.
Mali består av 8 regioner, som i norr når långt in i centrala Sahara, medan landets sydliga delar, där majoriteten av befolkningen bor, kännetecknas av floderna Niger och Senegal. Landets ekonomiska struktur kretsar huvudsakligen kring jordbruk och fiske Malis naturresurser omfattar bland annat guld, uran och salt. Mali antas vara ett av de fattigaste länderna i världen.
Under 1200-talet utvecklades Maliriket som under 1300-talet nådde sin höjdpunkt. Mali var vid denna tid en knutpunkt för karavanhandeln i norra Afrika.
Mali kan delas in i tre klimatzoner: den bördiga, södra delen, den halvtorra, centrala Sahel-delen och den torra, nordliga Sahara-delen. Klimatet växlar alltså från subtropiskt till torrt. Mellan februari och juni är det varmt och torrt, från juni till november regnigt, fuktigt och milt och från november till februari är det kallt och torrt. Under de torra perioderna är den varma, sandbemängda vinden haramattan vanlig. Det förekommer regelbundna översvämningar av floden Niger. Medeltemperaturen i januari är 24 °C och i april 32 °C.
Drygt hälften av befolkningen äldre än 15 år var analfabeter 2003

Tjingeling//Tekla Maräng

1 kommentar:

Therese sa...

Jisses så du "reser" vännen!!! Önskar så att även jag hade tid för resor/böcker men just nu går det trögt på den fronten. slocknar på 0 sek när jag lägger mig i sängen... Ha en mysig kväll <3