Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 18 november 2009

Nattåg till Lissabon

Nu är det dags för en av mina bokbetraktelser igen.
Denna gång är det Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier.
Boken tog ett tag att läsa, för den krävde sin efter tanke.
Efter ett oväntat möte med en kvinna på en bro i Bern, bryter Gregorius, lärare i klassiska språk, upp ur sitt invanda liv och tar nattåget till Lissabon. Med sig på resan har han en bok som han funnit på ett antikvariat i staden Bern, en bok om människan, konsten, och livet. Vem är denne författare, Amadeu de Prado? Som behandlar orden som en guldsmed när denne smider något vackert. Boken utövar en märklig lockelse på Gregorius, den lämnar honom ingen ro. I Lissabon börjar Gregorius sökandet efter svaret på denna gåta, och med varje nytt möte med närstående till Amadeu och med varje ny historia växer bilden fram av läkaren och poeten. Det hela blir till en resa inte blott i det yttre utan även det inre, i våra minnen och vår historia.


**********************************************************

Idag kom mitt sista överrasknings paket i Pocket och Prassel.
Eventuellt har något blivit fel, för det verkar som om jag har fått ett paket ämnat till någon
i Pocket och pyssel.
Men vad gör det sakerna kommer att komma till användning när jag gör egna kort, vilket händer ibland ( inte bara till jul ).
Boken däremot är nog ingen jag direkt slänger mig över, efter som jag tror på mitt sätt och det sättet är jag nöjd med.
Men tack för övrigt innehåll som kommer att komma väl till användning.
Överlag så är jag så nöjd och glad för mina pocketpaket.


Ha det gott//Tekla Maräng

7 kommentarer:

hönemor sa...

Hej du, vad mycke fint du har gjort, trähjärtat blev helt i min smak. Ha en bra dag. Kram Katarina.

MariaKF sa...

Boken verkar vara intressant, bra med lite tips.

Vero sa...

Jag läste ut Mörkrädd igår och den var lite läbbig. Skulle inte våga sen den som film alldeles själv. Hihi...

Ha det gott!

Lilla Eken sa...

Oj, satte nästan fikat i vrångstrupen - vart är hon nu på väg tänkte jag. Nattåg till Lissabon. .-)

Bra med pysselsaker.
/I.

mitt skärgårdsliv sa...

Så mycket fint du pysslat. Roligt att laga egna kort man kan ge bort :) Ha en trevlig onsdag kväll!!

Marie sa...

...tänkte precis som någon annan här. Å är hon på väg till Lissabon, så spännande....men så var det ett boktips, med det är ju en resa i sig. Kram

Gunilla sa...

Jaha nu skall hon ut och resa tänkte jag vilken lyckans ost lämna allt detta gråväder. :)
Men ......man måste läsa viare och då upptäckte jag att det var en boktitel.
Den verkar rätt bra. Jag skall notera och höra på bibblan om dom har en.Tack för tipset

Ha det gott
Gunilla