Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 26 augusti 2010

Boksafari i Afrika del 11

För Er som är nya här på bloggen så vill jag berätta att jag håller på med ett
Boksafari i Afrika, där jag försöker att läsa en bok ifrån varje land.
Vissa länder finns det tyvärr inga böcker som är utgivna på svenska så dom blir överhoppade.
Jag har ingen speciell rutt utan tar helt enkelt den bok jag får tag i för stunden.


Visslaren av Ondjaki
(svenska 2009)
En helt oväntat form av berättelse.
Så stark, så hoppfull, så fulländad.
Visslaren kommer till byn en oktobermorgon i ett tyst och ihållande regn och söker skydd i kyrkan. Stundens ingivelse gör att han börjar vissla en melodi kyrkan samtidigt som hans tänkar är att detta måste var en av de bästa miljöerna i världen att vissla i.
Prästen som hela tiden funnits sittandes längst bak i kyrkan och lyssnat med tårögda ögon och rörelse i sinnet. Ryktet sprider sig raskt i byn om de magiska melodierna...
I denna bok så är det ett fängslande och färgstarkt persongalleri som sakta träder fram och alla får ta den plats det behöver.

Vi möter Dissoxi som fyller sitt hem med salt och längtar efter havet.
Dona Robenta en kvinna med en ovisst hög ålder som två gånger har mottagit sista smörjelsen men har en plan för att gäcka döden...
Kotimbalo som är dödgrävare och oftast knappt har djur att begrava samt en hel del personer till.
Missa inte denna bok, utan Läs den!!!
Måtte det kom ut fler böcker översatta till svenska av denna författare.
Även omslaget gör mig positiv och nyfiken på *Vad har denna att ge mellan pärmarna.*



Angola
Republik sydvästra Afrika
Huvudstad Luanda
Officiellt språk: portugisiska
Självständigt ifrån Portugal den 11 november 1975
Folkmängd ca 12 milj.


Nuvarande Angola har varit bebott sedan förhistorisk tid, men den första kulturen vi har någon kunskap om är de khoisansamhällen som dominerade regionen fram till bantumigrationen omkring 700 e.Kr. Norra delen av Angola hörde sedan 1200-talet till kungadömet Kongo, innan portugiserna utropade kolonin Angola där 1575.

Huvudstaden Luanda ligger utmed kusten och är en viktig hamnstad. Kustområdet är en bördig slätt och längs kustremsan finns ett flertal sandstränder med palmer. Centrala Angola utgörs av en savann och södra Angola består till största delen av torra stäpper. I de norra delarna finner man vidsträckta regnskogar. Högsta punkten är Mount Moco med en höjd på 2 620 meter över havet. Ett antal floder rinner genom landet, bland annat Kwanza, Zaire, Cunene och Cubango. På grund av den blandade geografin är Angola ett land rikt på djur och växter. För att säkra arternas fortbestånd har ett flertal nationalparker inrättats. Nationalparkerna är dessutom populära turistmål.

Tjingeling//Tekla Maräng

8 kommentarer:

Unknown sa...

Kul idé det där med bokresan. Hade tänkt hoppa med fr o m september, men jag får nog backa tror jag även om jag är sugen. Tror inte jag hinner läsa så mycket under hösten.

Birgitta sa...

Vad duktig du är att läsa okända författare och jag ser att du gillar en del jättemycket.
Har jag sagt vilken fin header du har.
Kram Birgitta

Oljekritan sa...

Tack för tipset,,jag ska absolut köpa den! Bra med ett bra tips!! Ska gå till sängs i tid på kvällarna och därför hinna läsa lite nu i höst. Kram Karina

Sirpa sa...

Hej!
Tack för din titt hos mig!
Det där låter spännande! Jag vill önska dig en trevlig helg. Jag måste åka till Stockholm imorn!
Kram Sirpa

bokhyllan sa...

Boksafari i Afrika - Spännande!
Det finns många bra okända författare.
Ha en fin helg!

Therese sa...

Älskar ditt boksafari, visslaren låter ljuvlig. men läsupplevelser får stå åt sidan för naturupplevelser för tillfället, men i vinter ska jag gå på biblioteket med din läslista! Kram å trevlig helg <3

Viola sa...

Ännu en ny bok för mig, den här bokresan älskar jag bara..vet när Brink kom i slutet av 70-talet då lästa jag mkt utav honom, tror han är från sydafrika,

ha en fin helg, KRAM

Lyrans Noblesser sa...

Tack för ett superintressant tips!