Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 25 november 2008

Lussebullar

Har fått en förfrågan av min vän Nasse, om jag skulle dela med mig av mitt
Saffransbröds recept här på bloggen och det är ju klart jag gör.




Saftigt saffransbröd, 30 -40 kusar
4 flätor eller 2 kransar

50g jäst

125 g smör

5 dl mjölk

250g Kesella (ej light)

1½ dl socker

2 pkt saffran (1g)

1 tsk stött kardemumma

½ tsk salt ca 1,8 l vetemjöl



Smula jästen direkt i degbunken. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, kardemumma, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt med bakduk i ca 40 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord. Knåda den smidig.
Baka ut kusar i olika former, flätade längder etc. Lägg på en smord plåt. Låt jäsa övertäckta ytterliggare 40 min. Pensla med uppvispat ägg. Garnerna med russin eller florsocker.
Grädda små brödet i ugn vid 225-250grader i 5 - 10min.
Större bröd som kransar och flätor gräddas i 200g i ca 20 min.
Låt kallna på galler under bakduk.




Om man vill och har gjort en krans eller längd så kan man skär den i lagom bröd bitar och rosta.

Serveras sen med en klick löjrom, gräddfil och röd hackad lök.


Baka lugnt.//Marie

9 kommentarer:

Vero sa...

Hann inte baka saffransbröd idag, men det blev hallongrottor och så har jag suttit och pysslat.

Ha en bra kväll!

♥ Fyra årstider sa...

Ser väldigt gott ut...ska baka i helgen.
Kram Lotta

Gårdsromantik sa...

Det där sista med löjrom lät spännande! Hade jag nog aldrig kommit på själv.

Kram Maud

Vit Gladiolus sa...

Imorgon du då ska vi baka lussebullar men du serverar du
löjrom, gräddfil och rödlök till?
Lät ju väldigt intressant, det måste jag prova.
Kraaamisar

Vit Gladiolus sa...

Halloj igen! Tack så jätte mycket för tipset, jag blir jätteglad för tips! Det där ska jag verkligen prova för det lät väldigt gott!!
Kramisar

Lilla Eken sa...

He, he, he... här sitter jag o fnissar.
Nu tusan ska det bakas i slutet på veckan.
Kraaaam! /Nasse

Dubbelörn sa...

Det här var något alldeles nytt för mig!?

Löjrom är min favorit, norrbottning som jag är ;). Men löjrom tillsammans med saffransbröd... Låter i mina öron, nästan som att svära i kyrkan *gapskratt*

Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Men gumman vad gott det låter!
KRAM

Englagård sa...

Dina bullar ser lika goda ut som mina:)

kram Karina